Tökéletes szívvel akarok élni házamon belül

Zsolt 101:1-8 Dávid zsoltára. Szeretetedről, törvényedről énekelek, zsoltárt zengek neked, URam!  Ügyelni akarok a tökéletes útra. Mikor jössz hozzám? Tökéletes szívvel akarok élni házamon belül.  Nem vetem a tekintetemet haszontalan dolgokra. Gyűlölöm a széthúzókat, semmi közöm hozzájuk!  A csalárd szív távol áll tőlem, tudni sem akarok a gonoszságról. Aki titkon rágalmazza embertársát, azt elnémítom. A nagyralátót és a kevély szívűt nem tűröm meg. Jól látom a hűségeseket az országban, ők velem maradhatnak. Aki tökéletes úton jár, az szolgálhat engem. Nem maradhat házamban, aki álnokságot művel. Aki hazugságot beszél, nem állhat meg szemem előtt. Reggelenként elnémítok minden bűnös embert az országban. Így irtok ki az ÚR városából minden gonosztevőt.

 
 
 Ezt a zsoltárt a mai napra aktualizálva felmerül néhány kérdés. Arról van szó, hogy ma, a XXI. században valaki elhatározza, hogy „Tökéletes szívvel akarok élni házamon belül.”, milyen változást hozna annak a családnak az életében? Tovább gondolva, ha egy település családjaiban megszületne ez az elhatározás… Esetleg egy országban…

Lehet apró pénzre váltani a tökéletes szívnek a fogalmát. Segít Dávid ebben.

Fontos, hogy különbséget tegyek, mire nézhetek, s mire nem. Jób vallomása segít ebben:

Jób 31:1 Szövetséget kötöttem a szememmel, hogy ne tekintsen a szüzekre.

Elhatározni, hogy mit ne tegyek.

  • A széthúzók gyűlölete. A gyűlölet azt jelenti, hogy nem vállalok velük közösséget. Nem állok be pletykát terjeszteni, nem szítok ellentétet, s az ellentétszítókkal szóba sem állok. Egyszerűen: semmi közöm hozzájuk.
  • A rágalmazók elnémítása. Küldetést vállalni azért, hogy emberek békességben legyenek egymással, s ezt senki ne kezdhesse ki.

A tegnapi Mai ige jól példázza ezt a lelkületet:

 

Egyszer egy ember el akart mondani Szókratésznek valamilyen pletykát.

A bölcs filozófus megállította, és megkérdezte:

„Először is: biztos vagy benne, hogy ez igaz? Másodszor: jó hír? Harmadszor: hasznos valami módon?”

Amikor a férfi azt mondta, hogy nem igazán, Szókratész azt felelte:

„Nos, ha se nem igaz, se nem jó vagy hasznos, akkor miért akarsz róla beszélni?”

A pletyka a közvetlenség, a bizalmas kapcsolat bizonyos formáját érezteti, de valójában hamis kötődés, aminek az indítéka a másik ember kisebbítése, és saját magunk jó színben feltüntetése. Dávid azt mondta: „… eljön meglátogatni, hiábavalóságot beszél, szívében összegyűjt minden rosszat, azután kimegy az utcára, és kibeszéli” (Zsoltárok 41:7).

Salamon pedig így írt: „… a rágalmazó szétválasztja a barátokat is” (Példabeszédek 16:28), és a jó hírnév elvesztését okozhatja: „… a más titkát ne fedd föl, mert aki hallja, szidalmaz téged, és rágalmazásod nem vonhatod vissza!” (Példabeszédek 25:9-10).

Kevin Miller mondta:

„A szolgálat legnagyobb kihívása a bizalom – mennyire lehetsz nyílt?

A következő kérdések segíthetnek dönteni ebben:

Azért mondod el valakinek, mert a problémával kapcsolatban segítséget, fegyelmezést vagy helyreigazítást vársz tőle?

Olyasvalakivel beszéled meg, aki elég bölcs ahhoz, hogy segítsen feldolgozni érzéseidet, és elég bátor ahhoz, hogy rávegyen a helyes lépésre, hogy szembenézz a másikkal vagy bevalld hibádat?

Kaptál engedélyt arra, hogy megoszd ezt a hírt, vagy visszaélsz valaki bizalmával?

Ha bizalmas információt akarsz továbbadni, ezt csak és kizárólag azért teszed, mert az illető veszélyezteti valaki életét vagy saját magáét?

Hajlandó vagy felfedni forrásodat, hogy leellenőrizhessék?

Megszakad a szíved abba, hogy ezt ki kell mondanod? Megvizsgáltad a saját életedet, és megvallottad, ha valamilyen bűnt követtél el hasonló területen?

Imádkozol azért az emberért? Nem éreznéd magad kényelmetlenül, ha valaki ugyanezt mondaná rólad?”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.